Je eerste website? 10 tips voor starters

Je begint je eerste bedrijf. Super! Een nieuw hoofdstuk breekt aan. Een hoofdstuk van hopelijk een uitermate succesvol verhaal. Met een slimme aanpak vergroot je de kans op slagen. Een stap die je daarbij zeker niet mag overslaan? Je website!

Waarom een website?

In deze digitale tijden is het in feite een overbodige vraag. Want natuúrlijk heb je een website nodig. Hoe ben je zelf? Je bent op zoek naar een expert ter zake – of het nu over een loodgieter, een leuk restaurant of een reisorganisatie gaat. Dan is je eerste reflex toch online zoeken? Of blader jij nog steeds op je gemak in de Gouden of Witte Gids?

Nee serieus, je online identiteit is essentieel. Je moet op het internet te vinden zijn én je doelgroep meteen overtuigen. Nu vraag je je misschien af hoe je daaraan begint. Daarom helpen we je graag op weg met 10 tips.

1. Go professional or go home

Klinkt cru, maar zo is het wel. Als starter krijg je van alle kanten te horen dat een vriend of familielid wel iemand weet die ‘iets kent van’ websites maken, foto’s nemen, tekst schrijven of logo’s ontwerpen, …

Euhm, hoe sympathiek en goedbedoeld het ook mag zijn, als het resultaat niet professioneel oogt, ben je er weinig mee. Want je wil niet dat je (toekomstige) klanten zién dat de zoon van Jos van Jef van Maria van het café op de hoek je website heeft gemaakt, toch?

“Ja maar ik heb weinig budget …”, denk je dan? Dat begrijpen we. Dat is voor elke starter zo. Maar dan bespaar je beter op de details dan op de kwaliteit. Houd het dan bij een mooi logo, een simpele onepager en degelijke social media. Je kan later nog altijd uitbreiden.

2. Gratis? Geen goed idee.

Je vindt online allerlei bedrijven die je gratis websites beloven, die je bovendien zélf zou kunnen maken en beheren. Inderdaad, dat kan. Maar denk ook verder dan dat. Die gratis software is beperkend. Geen ongelimiteerde keuze qua kleuren, lay-out, noch structuur. Wél eenheidsworst, een website die lijkt op duizenden anderen. Geen eigen branding dus.

En zodra je beslist om tóch een websitebouwer in te schakelen om je ‘gratis’ website bij te werken, moet je de overgang van beheer zien te regelen. Dat is niet zo simpel als het lijkt. Want een goedkope website, betekent ook goedkope code en dus een website die niet zo stabiel en veilig is.
Bovendien moet je ook rekening houden met de tijd je zelf gaat verspillen aan ‘alles zelf doen’. Ook dat kost je dus geld. Nee, dan schakel je beter al op dag één een webdesigner in.

3. Denk na over je domeinnaam

Je domeinnaam doet veel. De url moet makkelijk te onthouden én SEO-vriendelijk zijn. Denk er ook aan dat je dikwijls aan telefoon je url zal zeggen. Houd het dus simpel en kort. Laat sowieso lidwoorden en overbodige adjectieven weg en kies bij voorkeur je bedrijfsnaam en/of je dienst of product. Dat is uiteindelijk waarop de meeste mensen automatisch gaan zoeken.

Natuurlijk moet je wel even checken of de domeinnaam nog beschikbaar is. Dat doe je op dnsbelgium.be (voor .be,. brussels en .vlaanderen) of eurodns.com als je internationaal gaat. Een domeinnaam kopen is trouwens niet zo duur. Je kan er dus meerdere kopen en laten verwijzen naar één website.

4. Een of meerdere talen?

Als je in het begin de kosten wil drukken, kies je best voor één taal. Dat is logischerwijze de moedertaal van je belangrijkste doelgroep. Maar ben je vrij zeker dat je in de toekomst meerdere talen nodig zal hebben omdat je bijvoorbeeld ook in Wallonië of het buitenland zal werken?

Laat dat dan vóór de bouw van je eerste site al weten aan je websitebouwer. Zo kan hij/zij de nodige maatregelen nemen om die uitbreiding later te vergemakkelijken. Dat kost je later ook minder.

5. Eenvoud kan ook knap zijn

Zoals gezegd, begrijpen we helemaal dat je geen zotte kosten wil maken aan het begin van je zelfstandige carrière. Dat valt perfect op te lossen door slimme keuzes te maken in het begin. Een onepager kost sowieso minder dan een uitgebreide website met pakweg 20 pagina’s. Maar er zijn ook andere amusante extra’s die je voorlopig kan weglaten.

Alles wat beweegt (sliders, e.d.), kost geld. Interactieve dingen programmeren? Leuk, maar ook daar kruipen vele werkuren in voor je webdesigner. En een webshop, inclusief de noodzakelijke beveiliging van je betaalsysteem … het is niet goedkoop. Kortom: hoe ingewikkelder, hoe duurder. Ons advies: begin simpel maar houd je opties open om er later een fancy site van te maken.

6. Laat Google helpen

SEO – Search Engine Optimalization – klinkt als een ingewikkelde term maar de bedoeling is eigenlijk simpel. Je wil dat je doelgroep je makkelijk vindt in Google. Dus houd je die vindbaarheid in je achterhoofd bij elke online stap die je zet.
Bedenk al eens hoe je gevonden wil worden. Niet enkel de benaming van je producten of diensten, ook termen die ermee te maken hebben. De locatie van je zaak bijvoorbeeld of de stijl, de kenmerken, de vragen waarop jij als expert een antwoord kan geven. Maak een lijstje, check de populariteit van je zoektermen op de Google Keywordplanner en geef het door aan je websitebouwer en copywriter.

7. Bloggen maar!

Je dénkt misschien dat je niets te vertellen hebt, maar dat heb je wel. Je hebt kennis, een niche, anekdotes, tips, … Toon dat aan je (toekomstige) klanten. Je wil overkomen als een specialist én als een mens. Want daardoor verlaag je de drempel en durven geïnteresseerden je sneller te contacteren.

Ook Google vindt een blog interessant trouwens. Het is een vicieuze cirkel, maar dan een positieve. Je plaatst een blog, deelt die op sociale media, verstuurt die via een nieuwsbrief en krijgt zo meer bezoekers op je website. Google denkt vervolgens: “Ah die heeft iets interessants te vertellen”, en zet je site hoger in de ranking. Waardoor mensen je weer sneller vinden en je nog meer bezoekers krijgt. Conclusie: bloggen is goed voor je zaak.

8. Mobiel moet

Veel mensen surfen tegenwoordig onderweg, in de zetel of in bed op hun smartphone of tablet. Daarom moet je site responsive zijn. Dat betekent dat je pagina’s er goed uitzien en makkelijk in gebruik zijn op kleinere schermen.

Het design van je website past zich dan automatisch aan de schermgrootte. Als dat niet zo is, klikken bezoekers al vlug weg omdat het te veel moeite kost om de nodige info te vinden op je site.

9. Bescherm gegevens

GDPR of General Data Protection Regulation is een regelgeving die sinds 25 mei 2018 bepaalt dat jij de gegevens van je klanten – Europese burgers – moet beschermen. Het gaat dan om persoonsgegevens zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en bankrekeningnummer. Dit om hackers en datalekken tegen te gaan.

Verzamel je dus op eender welke wijze informatie van je klanten, dan moet je hen om toestemming vragen, vermelden hoe je dat doet en wat je van plan bent met die gegevens. Concreet gaat het op je site over pop-ups met info, meldingen over cookies, je algemene voorwaarden, enz. Doe je dat allemaal niet, dan riskeer je boetes. Vraag dus raad aan je websitebouwer!

10. Houd statistieken bij

Om in de toekomst nog meer in te spelen op de noden en wensen van je doelgroep en je online identiteit daaraan aan te passen, is het erg nuttig om je resultaten te analyseren. Met Google Analytics of Clicky bijvoorbeeld. Wat wordt veel gelezen? Wie komt er naar je site en via welke weg? Maak er een gewoonte van om dit in het oog te houden en bespreek het met je webdesigner.

Starters begeleiden, hoe doet Quantum Leap dat?
We krijgen dikwijls startende bedrijven over de vloer, op zoek naar de beste oplossing voor hun allereerste website. Dan bespreken we eerst en vooral wat je plannen zijn en hoe je die naar buiten wil brengen. We vragen je een vragenlijst in te vullen om alle info te vergaren die we praktisch gezien nodig hebben om aan je website te beginnen. We bepalen een budget en dan gaan we aan de slag.

Een voorbeeld? Nog niet zo lang geleden contacteerden Robin en Joachim ons, twee jonge kinesisten. Ze gingen samen een praktijk openen genaamd Two Move en hadden nood aan een zogenaamd online visitekaartje. Dus daar zorgden we voor. Het werd een frisse, eenvoudige en sympathieke website. Kijk zelf maar eens op twomove.be.

Ben of ken jij een starter met nood aan een betaalbare maar degelijke website? Stuur ons vliegensvlug een mailtje en we bekijken samen de mogelijkheden.